Oznaczenia opon

Oznaczenia na oponach.

 

 225/50 R17 101V     lub    195/75 R16C 

225 – szerokość opony wyrażona w milimetrach.

55 – wartość wyrażona w procentach, oznacza stosunek wysokości boku opony do szerokości bieżnika. W tym przypadku wartość “50” oznacza 50 procent z 195 mm, czyli 117,5 mm.

R17 – średnica osadzenia, będąca jednocześnie średnicą obręczy, podana w calach.

101V – indeks nośności o wartości 101 i indeks prędkości klasy V.

R16C C oznacza dla samochodów ciężarowych


Inne oznaczenia:

BasePen- opona wyposażona jest w uziemienie elektrostatyczne, poprzez umieszczenie w rowku środkowym opony mieszanki krzemionkowej, odprowadzającej ładunki elektrostatyczne.
BLT- opona posiada czarne i wypukłe litery na boku opony, jest to skrót od ang. Raised Black Letters.
BSW- opona posiada czarne napisy na boku, jest to skrót od ang. Black Sidewall.
COLD- przypomnienie, że ciśnienie w oponach należy mierzyć przy zimnych kołach.
DOT- skrót od ang. Department Of Transport. Oznacza, że opona może być sprzedawana na terenie USA, ponieważ spełnia wymogi bezpieczeństwa Departamentu Transportu Stanów Zjaednoczonych. Za symbolem DOT pojawia się ciąg kilkunastu znaków, który jest zakodowaną informacją o fabryce, które wyprodukowała daną oponę, o całej partii produkcyjnej opon, jak również zawiera datę produkcji opony – 4 ostatnie cyfry, np. 1216, oznacza 12 tydzień 2016 roku.
DSST- oznaczenie opon typu Run Flat, stosowane na oponach Dunlop.
ECE, e, E- Skrót informujący, że opona posiada homologację do użytkowania na ternie Unii Europejskiej.
EMT- skrót stosowany na oponach Goodyear, oznacza opony z technologią typu Run Flat.
FP- Fringe Protector – albo też RFP (Rim Fringe Protector) opona z osłoną na felgę. Dunlop używa symbolu MFS.
FR- oznacza oponę z rantem ochronnym na felgę. Spotyka się także oznaczenia: FR, RFP lub MFS. Opona z rantem ochronnym najczęściej występują w oponach niskoprofilowych, o profilu 55 lub niższym, w których ryzyko uszkodzenia felgi jest większe.
G1- symbolizuje czujnik kontroli ciśnienia w oponie.
INSIDE- występuje na oponach asymetrycznych. Mówi o sposobie montażu danej opony. INSIDE oznacza, że ta strona opona powinna być zamontowana w stronę auta, nie powinna być widoczna z boku pojazdu.
JLB- jest to skrót od Jointless Band, opisuje bezkońcowe nylonowe opasanie.
LI-  skrót od Load Index. Wskazuje maksymalną nośność, ładowność opony, wyrażoną w LI, który ma swoje odpowiedniki w kilogramach.
LT- stosowane jest głównie w Stanach Zjednoczonych. Określa przeznaczenie opon: do pojazdów typu lekka ciężarówka – Light Truck. Umiejscowione jest przed rozmiarem opony.
MAX- maksimum, czyli maksymalna wartość ciśnienia w oponie.
M+S- pochodzi od angielskiego Mud and Snow (błoto i śnieg). Umieszczane jest na oponach zimowych i całorocznych.
OUTSIDE- oznaczenie informujące, że opona powinna być zamontowana na zewnątrz pojazdu, jest widoczna z zewnątrz umieszczane jest na oponach asymetrycznych. Informuje o sposobie montażu opony. Bok opony z tym symbolem, montowany powinien być na zewnątrz auta, tak, by dany bok był widoczny.
P Symbol stosowany na oponach w Stanach Zjednoczonych. Informuje, że dana opona jest przeznaczona do samochodów osobowych.
PAX- informuje, że opona wyposażona jest w system zero ciśnieniowy. Stosowane na oponach Michelin.
PSP-Beta- informuje, że opona posiada system redukcji hałasu.
R- określa typ opony: radialna
RBL- informuje, że opona ma czarne, wklęsłe litery na boku – Recessed Black Lettering.
RETREAD- określa, że opona była bieżnikowana.
RF- informuje, że opona ma wzmocnioną konstrukcję, zwiększoną ładowność, nazywana bywa oponą wzmacnianą – Reinforced, XL.
RFT-  skrót od Run Flat Tires, określa oponę typu Run Flat, która umożliwia jazdę po przebiciu. Stosowane w Bridgestone, Firestone, Pirelli.
RIM PROTECTOR- informuje, że opona posiada rant chroniący felgę przed uszkodzeniem.
ROF- skrót od Run On Flat, oznacza oponę, która umożliwia dalszą jazdę nawet po utracie ciśnienia wskutek przebicia. Używane przez Goodyeara oraz Dunlopa.
ROTATION- wyznacza kierunek toczenia się opony, jest to informacja montażowa.
RSC- występuje na oponach typu Run Flat produkowanych przez Bridgestone. Jest skrótem od Run Flat System Component.
RWL Raised White Lettering – wypukłe litery w kolorze białym.informuje, że na oponie występuą białe, wypukłe litery – Raised White Lettering.
SST- informuje, że opona posiada system Self Supporting Technology, umożliwiający jazdę po przebiciu opony, z ciśnieniem zerowym.
SI- informuje o maksymalnej dopuszczalnej prędkości, z jaką dana opona może być użytkowana – Speed Index.
TL- informuje o bezdętkowej konstrukcji opony – Tubeless Tyre.
TT- informuje o dętkowej konstrukcji opony – Tubed Type Tyre.
ULW- występuje na oponach Dunlop. Informuje o zastosowaniu budowy, która powoduje zmniejszenie wagi opony.
XL-  opona posiada podniesioną ładowność, poprzez zastosowanie wzmocnionej budowy wewnętrznej opony. XL- Xtra Load.
ZP-  określa oponę typu Run Flat, która umożliwia kontynuowanie jazdy po utracie ciśnienia.

OWL- informuje, że na oponie występują litery w białym kolorze – Outlined White Leterring.

POR- Proffesional Off Road – przeznaczenie do profesjonalnego Off Road.

 

 


Inne:

Opony terenowe – rodzaje:

FEDERAL Couragia MT 30x9.50R15 104Q 6PR #E OWL POR

FEDERAL Couragia MT 30×9.50R15 104Q 6PR #E OWL POR

Opony MT nadają się do jazdy po normalnych drogach.

  • przyzwoite prowadzenie na asfalcie (ale należy pamiętać że to opona terenowa),
  • dobrze radzą sobie w błocie,
  • dobrze radzą także w śniegu,
  • większy hałas i spalanie,
  • gorsze prowadzenie

Są to najbardziej uniwersalne opony terenowe gdzie warto zastanowić się nad wyborem tego rodzaju opony.


KENDA AT 255/65R17 KR28 110S F/E/76 K283B739

KENDA AT 255/65R17 KR28 110S F/E/76 K283B739

Opony All Terrain. AT
Są one zbliżone bardzo do opisywanych wyżej MT z tą różnicą że zazwyczaj mają mniejszy bieżnik.

  • dobrze radzą na suchym i mokrym asfalcie,
  • źle radzą sobie w błocie,
  • w miarę przyzwoicie radzą sobie w śniegu,
  • mniejszy hałas i spalanie w porównaniu do MT

Silverstone 35X11.50-16LT 6PR MT-117 XTREME 23316MX6 POR

Silverstone 35X11.50-16LT 6PR MT-117 XTREME 23316MX6 POR

Opony Extrem to opony nadające się tylko do jazdy w terenie.

  • duże rozmiary (problem z wyważaniem),
  • bardzo dobrze radzą sobie z błotem i śniegiem (należy pamiętać że nie są to zimówki),
  • źle radzą sobie z piachem,
  • złe prowadzenie na mokrej nawierzchni,
  • szybko zużywają się na suchym asfalcie,
  • wysoki poziom hałasu i spalanie auta