Etykietowanie opon


Etykietowanie opon

Na mocy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1222/2009 od 1 listopada 2012r. wszystkie opony do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych muszą być oznaczone etykietą.


W obecnym rozporządzeniu w sprawie oznakowania uwzględniono trzy parametry opony: Klasa efektywności paliwowejprzyczepność na mokrej nawierzchni oraz zewnętrzna klasa hałasu toczenia i wartość zmierzona (w dB).

Jak czytać etykietę?

Etykieta podzielona jest na trzy sekcje.
Podział obrazuje grafika.
  • Klasa efektywności paliwowej Opłacalność opon jest określona w oparciu o współczynnik oporu toczenia, RRC Jako kg oporu na tonę pojazdu (kg / t) (im niższa wartość dla RRC, tym lepiej dla paliwa (wydajność opony). Wskaźnik efektywności paliwowej jest pokazany na etykiecie jako (1). Oznaczony literą na kolorowej skali A-G.                                                                                                                                                        A – najbardziej efektywna opona, o najmniejszych oporach toczenia, pozwoli zaoszczędzić paliwo, najniższa emisja spalin.
      G – najmniej efektywna opona, o największych oporach toczenia, zużyje najwięcej paliwa, najwyższa emisja spalin.
  • Przyczepność odnosi się do skuteczności bezpieczeństwa opon, tzn. odzwierciedla zdolność hamowania dla opony na mokrej drodze. Wskaźnik przyczepności na mokrej nawierzchni jest pokazany na etykiecie i oznaczony litera w skali A-G, podobnie jak dla efektywności paliwowej.

      A – najbezpieczniejsza opona, najkrótsza droga hamowania.
      G – najgorsza przyczepność opony, najdłuższa droga hamowania.

  • Hałas – określa hałas generowany przez opony przejeżdżającego samochodu. Poziom hałasu mierzony jest w decybelach (dB) i zobrazowany za pomocą trzystopniowej skali w postaci fal.
      1 fala – najcichsza opona.
      3 fale – najgłośniejsza opona.
    Dodatkowo podawana jest także wysokość hałasu w dB.