Ciśnienie w oponach a temperatura.

Podstawową sprawą jest że opony zawsze muszą być odpowiednio napompowane, aby osiągnąć maksymalną obsługę, przyczepność i trwałość, zgodnie z projektem producenta opon. Jest to ciśnienie powietrza, które wspiera masę pojazdu, a nie samą oponę. Należy regularnie monitorować ciśnienie w oponach, aby zapewnić bezpieczną jazdę i optymalną wydajność opon.

Ciśnienie w oponach może się zmieniać wraz z wahaniami temperatury. Jak zatem prawidłowo monitorować ciśnienie w oponach w miarę zmiany temperatury zewnętrznej?

Po pierwsze, ważne jest, aby pamiętać, że gaz rozszerza się po podgrzaniu i kurczy się, gdy temperatura spada.W dzień temperatury rosną i spadają nocą, a także sezonowo. Ponieważ dni stają się coraz krótsze w okresie jesienno-zimowym, szczególnie ważne jest sprawdzenie ciśnienia w oponach.

Po drugie, ważne jest, aby wiedzieć, że zalecane ciśnienie w oponach dla twojego pojazdu (zgodnie z instrukcją obsługi i plakietką opony dla pojazdu) opiera się na ciśnieniu zimnego powietrza. Oznacza to, że ciśnienie w oponach należy sprawdzić rano, zanim temperatura otoczenia wzrośnie w ciągu dnia i przed wystawieniem opony na bezpośrednie działanie promieni słonecznych.

Różnica między średnią temperaturą w lecie a średnią temperaturą zimową jest spora. Oznacza to, że wasze opony będą zmieniać nieznacznie ciśnienie (przy założeniu braku innych strat powietrza) między najzimniejszymi i najcieplejszymi porami roku. Spadek ok. o 0,35 bar w chłodniejsze miesiące wpłynie na przyczepność, prowadzenie i trwałość. Dlatego ważne jest, aby pamiętać o kontroli ciśnienia, zwłaszcza w chłodniejszych porach roku.

 

Oprócz zmian w świetle słonecznym na jazdę wpływa również temperatura opon. Ciśnienie w oponach może wzrosnąć nawet o 0,35 bar w pierwszych 20-30 minutach jazdy, zanim ostatecznie ustabilizuje się.

Jeśli mieszkasz w zimnym klimacie i samochód trzymasz w ogrzewanym garażu, może wystąpić przeciwny problem. Gdy tylko opuścisz ogrzewany garaż i wyjdziesz na chłodniejsze powietrze, twoje opony mogą stracić ciśnienie.

We wszystkich trzech scenariuszach pojawia się ten sam problem, niezależnie od tego, czy sprawdzasz ciśnienie powietrza, gdy opony są ciepłe podczas jazdy, gdy występują temperatury otoczenia, czy też opony są wystawione na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Jeśli ciśnienie w oponie jest prawidłowe, gdy opona jest ciepła, prawdopodobnie będzie ona znajdować się w dowolnym miejscu od 0,14 do 0,35 bar niedopompowania, gdy jest zimno.

Konkluzja – zawsze powinieneś sprawdzić ciśnienie w oponach, gdy opony są zimne i napompować je do zalecanego ciśnienia w tym czasie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *